یادگارِعُمر
درباره وبلاگ


حافظ سخن بگوی که بر صفحۀ جهان ------- این نقش ماند از قلمت یادگارِ عُمر ---------- خوش آمدید --- علی
نويسندگان

... عَنْ أَبِي عَبْدِ اللهِ الصّادق (ع)

قَالَ :

إِذَا

لَمْ تَدْرِ

ثَلَاثاً صَلَّيْتَ أَوْ أَرْبَعاً

وَ وَقَعَ رَأْيُكَ عَلَى الثَّلَاثِ

فَابْنِ عَلَى الثَّلَاثِ

وَ إِنْ وَقَعَ رَأْيُكَ عَلَى الْأَرْبَعِ

فَسَلِّمْ

وَ انْصَرِفْ

وَ إِنِ اعْتَدَلَ وَهْمُكَ

فَانْصَرِفْ

وَ صَلِّ رَكْعَتَيْنِ

وَ أَنْتَ جَالِس‏

جمعه 13 تير 1393برچسب:خمس, :: :: نويسنده : علی

خُمس.
پنج یک.
یک پنجم.
ج، اَخماس.
(اصطلاح فقه) بدان که در هفت چیز به مذهب حضرت صادق (ع) خمس واجب است :
اول : غنائم دارالحرب و اگرچه اندک باشد.
دوم : معادن و یاقوت و زبرجد و سرمه و قیر و نفط و کبریت همه در معادن داخلند.
سوم : گنج.
چهارم : آنچه از دریا بیرون آید همچو لآلی.
پنجم : ارباح تجارات و صناعت و زراعات.
ششم : زمینی که ذمی از مسلمان بخرد.
هفتم : مال حلالی که ممتزج شود به حرام.
یک نیمه از خمس حق امام است و یک نیمۀ دیگر را به یتیمان و مساکین و ابناء سبیل دهند که از اولاد ابی طالب و عباس و حارث باشند به شرط ایمان ایشان.

پنج شنبه 12 تير 1393برچسب:زکات, :: :: نويسنده : علی

زکوة
خلاصۀ چیزی و پاره ای از مال که جهت تطهیر و پاکیزگی و نما و برکت از مال خارج کنند.
در رسم الخط، الف این لفظ را به صورت واو و تا را گرد نوشتن واجب است.
چهلم حصه از مال خود را که بعد از سالی در راه خدا دهند و اقل درجۀ آن مال دوصد درهم است ...
ج، زکوات.
و در محاورات اطلاق آن عامّ است خواه مال باشد و خواه غیر آن و شعرا به طریق استعاره بر غیر مال نیز اطلاق کنند و با لفظ گرفتن و دادن و به در کردن مستعمل است.
فغیازی.
آنچه در راه خدا داده شود برای تزکیۀ مال، چنانکه در شرع مقرر است.
آنچه فریضه است دادن آن از مال.
اسم مصدر تزکیه و در لغت به معنی نموّ و افزایشی است که به برکت خداوند متعال در اشیاء حاصل آید.
(اصطلاح شرعی) مقدار معینی است از مال که مسلمان آزاد مکلف از اموال معین خود پس از حصول نِصاب و گذشتن یک سال خارج ساخته و تنها برای امتثال امر خدا به فقیر مسلمان غیر هاشمی میدهد بدون انتظار داشتن هیچ گونه سودی. آنچه گفته شد، زکوة مال است ولیکن زکوة را قسمی دیگر است به نام «زکوة سر» که آن را «فطره» خوانند. و هر یک را دو نوع واجب و مستحب که بر روی هم چهار قسم بود.
در زکوة مال شش چیز را باید دانستن :
١ - دانستن وجوب زکوة.
٢ - دانستن این که بر که واجب است.
٣ - دانستن آن چیز که زکوة در آن واجب است.
٤ - دانستن مقداری که زکوة در آن واجب آید.
٥ - دانستن وقت و جوب آن.
٦ - دانستن مستحقّ زکوة و آنکه چه مقداری به وی میـتوان داد.
و در «زکوة سر» نیز شش چیز لازم است :
١ - دانستن وجوب آن.
٢ - آنکه بر چه کسی واجب است.
٣ - آنکه چه چیز روا بود به «زکوة سر» دادن.
٤ - دانستن آنکه چه مقدار واجب است.
٥ - وقت وجوب آن.
٦ - دانستن مستحقّ آن و مقداری که میـتوان بدو داد.
اما آنکه زکوة بر وی واجب است، همۀ افراد مکلف که بالغ و آزاد بود چه مرد و چه زن، زکوة بر وی واجب است. بنابراین اسلام شرط وجوب نیست، چنانکه ابوحنیفه آن را معتبر دانسته. بلی زکوة از کسی که بر ظاهر اسلام نباشد پذیرفته نیست، هرچند بر ذمت او ثابت است. به عبارت دیگر اسلام شرط اداء است نه شرط وجوب
و اما آنچه زکوة در او واجب آید نه چیزست :
زر و سیم آنگاه که مسکوک باشد،
جو،
گندم،
خرما،
مویز،
اشتر،
گاو
و گوسفند.
و در غیر این نه چیز زکوة واجب نیست. بلی در پاره ای از نباتات که کیل و وزن در آنها باشد، همچون برنج، ماش، ذرت، باقلی، کنجد و غیره، زکوة در آنها «مستحبّ» است.
و اما نصاب زکوة مال، یعنی آن مقدار از مال که زکوة در آن واجب آید،
حداقل نصاب در زر، بیست مثقال و کمترین نصاب سیم دویست درم، که در کمتر از این مقدار زکوة نیست، ولی نصابهای به مقدار بیشتر دارند.
و نصاب زکوة جو، گندم، خرما و مویز به یک حد است و آن پنج وسق است که هر وسقی شصت صاع و هر صاعی نه رطل و مقدار کل دو هزار و هفتصد رطل که چون به این مقدار رسد، یک دهم را به زکوة دهد؛ مگر آنکه محصول با آب چاه مشروب شده باشد که نصف یک دهم زکوة آن باشد. و هرچه از مقدار نصاب بیشتر باشد باید زکوة آن را بمقدار یک دهم یا نصف دهم به نحو مذکور داد.
و اما نصاب اشتر پنج رأس باشد که زکوة آن یک گوسفند است و نصاب بعدی بیست رأس اشتر رسد که چهار رأس گوسفند زکوة آن باشد ونصاب بعدی بیست و پنج رأس اشتر است که پنج گوسفند باید زکوة داد و نصابهای دیگر هم دارد که در کتب فقهی مذکور است.
و کمترین نصاب زکوة گاو، سی رأس است که زکوة آن یک گوساله است.
کمترین نصاب گوسفند، چهل گوسفند است که یک گوسفند زکوة آن است.
مقدار زکوة اسب آن است که هر رأس، اسب تازی در سالی دو دینار و در غیر تازی هر سالی یک دینار است.
اما وقت زکوة زر و سیم آن است که یک سال در ملک صاحب آن باشد و ملاک آن است که ماه دوازدهم نو شود که با نو شدن آن زکوة واجب گردد.
و زکوة جو، گندم ، خرما و مویز وقت برداشتن محصول است.
و زکوة اشتر، گاو و گوسفند آن وقت واجب است، که یک سال بر آنها بگذرد از آن تاریخ که به ملک مالک در آمده است.
و اما مستحقین زکوة هشت کس اند که عبارتند از :
فقراء.
مساکین.
عاملین.
مؤلّفة.
فی الرقاب.
غارمین.
فی سبیل الله.
ابن سبیل.
که در این آیه ذکر شده :

انّما الصّدقات للفقراء و المساکین و العاملین علیها و المؤلّفة قلوبهم و فی الرّقاب و الغارمین و فی سبیل الله و ابن السّبیل (قرآن ٦٠/٩).

مراد از «فقیر» آن بود که اندکی عیش دارد
و «مسکین» آنکه وی را هیچ عیش نبود
و «عاملین»، آن کسانند که صدقات جمع کنند
و «مؤلّفة»، قومی باشند که برای استمالت بدانها زکوة دهند
و «فی الرّقاب»، بردگانی باشند که خویشتن را باز خریده باشند
و «غارمین»، کسانی هستند که دین بر آنها جمع شده و در فساد و معصیتی نیفتاده باشند.
و مراد از «فی سبیل الله»، جهاد است
و «ابن السبیل»، آن کس باشد که از اهل و خانۀ خود منقطع شده و در آن حال محتاج باشد.
و اما نحوۀ تقسیم زکوة چنان است که در زمان حضور امام با حضور آن کس که امام او را نصب کرده باشد، مال زکوة را بدو دهند تا آن چنان مصلحت بیند در میان مستحقّان تفرقه کند
و چون امام حاضر نباشد، مال زکوة به پنج طایفه که فقراء، مساکین، فی الرقاب، غارمین و ابن السبیل باشند داده میشود. و آن سه طائفۀ دیگر در زمان غیبت تحقق ندارد.
اما «زکوة سر» یا «فطر»، واجب است بر هر کس که آزاد و بالغ و مالک باشد آن مقدار از مال که زکوة در آن واجب آید و با وجود این شرایط لازم آید او را که از بهر خویش و از بهر آنکه عیال وی بود، فطره دهد و همچنین واجب است بر وی، زکوة فطر مهمانی را که روزه را نزد وی افطار کرده است
و اما آنچه باید به فطره داده شود از همه بهتر خرما و پس از آن مویز، جو، گندم، شیر و برنج نیز روا باشد
و قاعده آن است که هر کسی آن بدهد که قوت غالب وی باشد که باید به مقدار یک صاع برای هر سر زکوة فطر بدهد و یا آنکه قیمت آن را با پول به فطره بدهد
و هر صاعی نه رطل عراقی و یا شش رطل مدنی باشد و آن چهار مُدّ باشد و هر مُدّی دویست و نود و دو درهم و نیم بود و هر درمی شش دوانیق و هر دانق هشت حبه بود، از حبه ها که میانه بود از جو ...
اما وقت وجوب فطره روز عید فطر باشد پیش از نماز عید
و در زمان امام به نزد امام برند
و در زمان غیبت به نزد فقهاء شیعه برند تا میان مستحقّان تفرقه کنند.
و نیز روا باشد که هر کس فطره به مستحقان بدهد
و مستحق فطره همان کسانی هستند که مستحق زکوة مال هستند.
و روا نبود که فطره را از شهری به شهر دیگر ببرند.

پنج شنبه 11 تير 1393برچسب:زکات, :: :: نويسنده : علی

زکات.
زکوة.
خلاصۀ چیزی. برگزیدۀ چیزی.
(اصطلاح فقه) آنچه به حکم شرع، درویش و مستحق را دهند و این کار بر مسلمانان فرض است
و زکات برمیوه هایی که برای خوردن عمل آورده باشند و بر میوه های دیگر (نظیر: انگور و خرما)، شتر، گاو، بز، گوسفند و حیوانات اهلی و زر و سیم و مال التجاره تعلق میگیرد. و زکات هر یک از اینها را نِصابی است.
مال زکات به حکم آیۀ ٦٠ از سورۀ ٩ (توبه) مخصوص طبقات معینی از مردم است.
(بر خلاف فیء و غنمیت، زکات شامل خاندان رسول نمیشود).
ج، زَکَوات.
توضیح اینکه رسم الخط صحیح آن در عربی «زکاة» و در رسم الخط قرآنی «زکوة» است، ولی به شیوۀ نویسندگان ایرانی «زکات» صحیح است. قیاس شود با حیات و مشکات.

... عَنْ أَبِي عَبْدِ اللهِ الصّادق (ع) قَالَ :

لَا تَنْظُرْ فِي الْمِرْآةِ  وَ  أَنْتَ مُحْرِمٌ

فَإِنَّهُ مِنَ الزِّينَةِ.

چهار شنبه 11 تير 1393برچسب:, :: :: نويسنده : علی

در شکّیّات متعلّقۀ به رکعات نماز

مسأله 15
اگر بعد از فراغ از نماز شك او منقلب شود به شكِّ ديگر، اقوى آن است كه نمازِ احتياط بر او نباشد زيرا كه شكِّ اوّل زايل شد و شكِّ دوم شكِّ بعد از فراغ است اعتبار ندارد، چه پيش از شروع به نمازِ احتياط شكّش منقلب شود يا در اثناء آن يا بعد از فراغ از آن؛
لكن احوط آن است كه عمل به «شكِّ دوم» كند و بعد از آن اصلِ نماز را اعاده كند و اين در صورتى است كه شكّ او منقلب نشود به نحوى كه يقين به نقصان نماز پيدا كند؛
مثل آن كه شكِّ او ميانِ دو و چهار بوده و بنا بر چهار گذارده و بعد از نماز، شك او منقلب شود به شكِّ ما بين سه و چهار،
يا آن كه شك ميان دو و سه و چهار بوده مثلًا، و بعد از نماز شكّش منقلب شود به سه و چهار يا عكس اين دو صورت، كه در اين صور، يقين به نقصان نماز پيدا نمى‌كند‌
به خلاف آن كه شك ميان دو و چهار بوده مثلًا، و بعد از نماز شكّش منقلب شود به شكِّ ميان دو و سه كه در اين صورت بايد عمل كند به مقتضاى شكِّ حاصلِ بعد از نماز، زيرا كه معلومش شد نمازش ناتمام است، و سلام او در غيرِ محل بوده، پس بايد
بنا بر سه گذارد و نماز را تمام كند
و بعد از نماز يك ركعت ايستاده يا دو ركعت نشسته به جا آورد
و دو سجده‌ى سهو نيز براى سلام بى‌جا به جا آورد
و احوط علاوه بر آن اعاده‌ى نماز است.

دو حدیث دربارۀ جهر و إخفات

... عَنْ عَلِيِّ بْنِ جَعْفَرٍ
عَنْ أَخِيهِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ (ع)
قَالَ :
سَأَلْتُهُ
عَنِ الرَّجُلِ لَهُ أَنْ يَجْهَرَ بِالتَّشَهُّدِ وَ الْقَوْلِ فِي الرُّكُوعِ وَ السُّجُودِ وَ الْقُنُوتِ ؟
قَالَ :
إِنْ شَاءَ جَهَرَ
وَ إِنْ شَاءَ لَمْ يَجْهَرْ

*******

... عَنْ عَلِيِّ بْنِ جَعْفَرٍ
عَنْ أَخِيهِ مُوسَى (ع)
قَالَ :
سَأَلْتُهُ
عَنِ الرَّجُلِ يُصَلِّي [مِنَ] الْفَرِيضَةِ مَا يُجْهَرُ فِيهِ بِالْقِرَاءَةِ هَلْ عَلَيْهِ أَنْ لَا يَجْهَرَ ؟
قَالَ :
إِنْ شَاءَ جَهَرَ
وَ إِنْ شَاءَ لَمْ يَفْعَلْ

علی مدنی
علی بن جعفر بن محمد بن علی بن حسین بن علی بن ابی طالب مدنی.
وی فقیه و ساکن «عریض» از نواحی مدینه بود و در سال ٢١٠ ه.ق. درگذشت.
او راست :
١- کتابی در حلال و حرام
٢- کتاب المناسک

دو شنبه 9 تير 1393برچسب:فتوی, :: :: نويسنده : علی

فَتوی
فتوا
فرمان فقیه و مُفتی.
آنچه عالم نویسد در موضوع حکم شرعی.
آنچه فقیه نویسد برای مقلِّدان خود، یا دربارۀ حکم شرعی موضوعی، یا آنچه بدیشان گوید در آن باره.
رأی فقیه در حکم شرعی فرعی.
فتواء.
فتیا.
وَچَرگَری.
ج، فتاوی.
در فارسی بیشتر با فعل دادن ترکیب شود

-
فتوی پرسیدن : استفتاء.
-
فتوی خواستن : فتوی پرسیدن.
-
فتوی دادن : اِفتاء.

جمعه 6 تير 1393برچسب:یوم الشّکّ, :: :: نويسنده : علی

یوم الشک
روزی که ندانند از ماه مبارک رمضان است یا از شعبان و شوّال.
روز آخر ماه مبارک رمضان که رؤیت هلال به شب آن محقَّق نشده.
روز اول ماه مبارک رمضان که رؤیت هلال به شب آن محقّق نشده است.



آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 31
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 32
بازدید ماه : 1775
بازدید کل : 105813
تعداد مطالب : 2000
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1

Alternative content