قیاس
یادگارِعُمر
درباره وبلاگ


حافظ سخن بگوی که بر صفحۀ جهان ------- این نقش ماند از قلمت یادگارِ عُمر ---------- خوش آمدید --- علی
نويسندگان
شنبه 31 خرداد 1393برچسب:, :: :: نويسنده : علی

قیاس

(اصطلاح اصول)
قیاس عبارت از
آشکار ساختن شبیه حکم و علت یکی از دو قول است در قول دیگر.
ذکر «آشکار کردن» بجای اثبات برای آن است که قیاس، هیچ حکمی را به اثبات نمیرساند، بلکه آن را ظاهر مینماید و ذکر «شبیه حکم و علت» برای احتراز از بیان انتقالِ اوصاف یکی از دو قول است بقول دیگر.
قیاس ممکن است هم بین دو شیءِ موجود صورت بگیرد و هم بین دو معدوم و آن بر دو قسم است :
قیاس جلی و قیاس خفی.
قیاس جلی آن است که؛ فهم، آن را به آسانی دریابد و بپذیرد. و خفی بعکسِ آن است و این نوعِ دوم جزو استحسان شمرده میشود.